بسته
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
جستجو
برگشت به فهرست مقالات

آشنایی با یاتاقان ها (بلبرینگ چرخ) و دلایل اصلی خرابی آن

یاتاقان های چرخ قطعات نگهداری کمی هستند ، اما این بدان معنا نیست که برای همیشه دوام داشته باشند. بنابراین ، یاتاقان چرخ در واقع چه کاری انجام می دهد؟ چه مدت طول می کشد؟ و چگونه می توانید به افزایش طول عمر آن کمک کنید؟

بلبرینگ چرخ چیست و در اتومبیل چه می کند؟

یاتاقان چرخ قسمت مهمی از مجموعه چرخ است که چرخ و محور را به هم متصل می کند. این مجموعه ای از توپهای استیل (بلبرینگ) یا مخروطی (بلبرینگ مخروطی) است که توسط یک حلقه فلزی در کنار هم قرار گرفته اند. چرخ را قادر می سازد تا با حداقل اصطکاک به آرامی بچرخد. یاتاقان های چرخ از اجزای حیاتی ایمنی هستند که برای حفظ بارهای شعاعی و محوری ناشی از نیروی جاذبه ، شتاب ، شکستن و پیچیدن به زمین طراحی شده اند ، بنابراین در صورت توقف عملکرد مناسب ، باید تعویض شوند.

بلبرینگ-چرخ-خودرو

طول عمر بلبرینگ چرخ ها چه مدت است؟

طول عمر بلبرینگ چرخ ها به طور متوسط ​​136000 تا 160،000 کیلومتر (تقریباً 85،000 تا 100،000 مایل) است. البته این فقط یک قاعده کلی است ، طول عمر واقعی یاتاقان چرخ به کیفیت بلبرینگ چرخ و شرایط کار بستگی دارد.

چرا بلبرینگ های چرخ خراب می شوند؟

دلایل اصلی خرابی یاتاقان چرخ:

  • نصب معیوب - ابزارهای نامناسب مانند چکش یا آچار ضربه می تواند باعث آسیب به نمای بیرونی و یا داخلی یاتاقان انتهای چرخ شود تا باعث خرابی زودرس یاتاقان چرخ شود. همچنین ، استفاده مجدد از لوازم جانبی قدیمی مانند پیچ ​​، مهره ، دایره های اتصال ، پین های تقسیم شده ، مهر و موم ، ... به جای جایگزینی آنها با موارد جدید ، می تواند باعث عملکرد بلبرینگ انتهای چرخ در شرایط غیر عادی یا ناامن شود ، باعث افزایش سایش و خطر تحمل پایان چرخ یک تصادف رانندگی
  • آسیب ناشی از ضربه یا کیفیت پایین جاده - تمام تأثیرات ناشی از رانندگی از طریق گودال ، رانندگی با سرعت زیاد یا برخورد با سنگ فرش می تواند به یاتاقان چرخ آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.
  • یاتاقان چرخ با کیفیت پایین - یاتاقان چرخ به طور مداوم تحت فشار زیادی قرار دارد. یاتاقان های چرخ ساخته شده از مواد با کیفیت پایین می توانند عملیات حرارتی ضعیفی داشته باشند ، در نتیجه سایش زودرس و خرابی ایجاد می شود.
  • شرایط رانندگی - رانندگی از طریق آب های عمیق یا گل می تواند باعث خراب شدن بلبرینگ چرخ های شما شود. آب ، گل یا سایر آلودگی ها مانند گرد و غبار یا نمک جاده می تواند از کنار مهر و موم عبور کرده و وارد یاتاقان شود ، گریس را آلوده کرده و یاطاقان را فرسوده کند.
  • اصلاحات اتومبیل - نصب رینگ های بزرگتر یا عریض تر ، لاستیک هایی با دیواره های نخ پایین تر ، کمک فنرهای محکم تر و فنرهای تعلیق باعث بارهای بیشتری بر روی یاتاقان چرخ می شوند و می توانند فرسودگی را تسریع کنند. به رینگ ها ، لاستیک ها ، کمک فنرها و فنرهایی که توسط سازنده خودرو مشخص شده است بچسبید تا تأثیر بر طول عمر یاتاقان های چرخ را به حداقل برسانید.

بلبرینگ-چرخ-خودرو 2

یاطاقان چرخ خراب چه علائمی دارد

علائم خرابی یاطاقان غلطکی چرخ:

  1. سر و صدا:
    • صدایی زمزمه ای ، زوزه ای یا غرغشی که با شتاب یا چرخش خودرو افزایش می یابد.
    • صدای بلند ناله یا سنگ زنی ثابت هنگام حرکت وسیله نقلیه.
    • هنگام رانندگی بر روی سطح ناهموار جاده ، صداهای جمع شده ایجاد می شود.
  2. شل بودن ، بازی بیش از حد در فرمان (فرمان مبهم) ؛
  3. لرزش فرمان که با سرعت خودرو یا چرخش خودرو تغییر می کند.
  4. سو AB عملکرد ABS. مسائل مربوط به سیستم ABS می تواند مربوط به خرابی سنسور ABS باشد که در یاتاقان انتهای چرخ تعبیه شده است.

خطرات رانندگی با یاتاقان های چرخ نامناسب چیست؟

بسیار نادر است که بلبرینگ چرخ ها بلافاصله و به طور کامل بعد از مشاهده اولین علامت (علائم) خراب شوند.

با گفتن این موارد ، بهتر است از رانندگی با یاتاقان چرخ فرسوده به مدت طولانی خودداری کنید. همانطور که قبلاً مشاهده کردیم ، یاتاقان چرخ برای اتصال چرخ شما به اتومبیل ضروری است و هرگونه ضعف در این اتصال می تواند عواقب شدیدی برای محور محرک و فرمان شما - و همچنین برای ایمنی شما به همراه داشته باشد.

تعویض یاطاقان چرخ

علیرغم این واقعیت که نصب یاطاقان چرخ مدرن نسبت به نسل های گذشته آسان تر است ، نصب صحیح ، استفاده از ابزار مناسب و رعایت مقادیر گشتاور مشخص هنوز برای حداکثر عملکرد ، دوام و ایمنی ضروری است. بنابراین ، ما توصیه می کنیم که بلبرینگ های چرخ خود را یک مکانیک حرفه ای نصب کنید که مهارت و ابزار لازم برای انجام کار را داشته باشد.

جهت مشاهده مشخصات، قیمت و خرید توپی و کاسه چرخ شرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران - لاهیجان ، بر روی لینک داده شده کلیک نمائید.

نظرات
ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع کنید بستن فرم نظرات