بسته
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
جستجو
برگشت به فهرست مقالات

لوازم یدکی یا ارز و سکه یا سهام وملک !!!

 

این روزها با افزایش قیمت چند باره کالاها در کشور در اثر تورم بعضا انواع کالاها نیز تبدیل به سرمایه هایی ارزشمند شده است.

در یکسال اخیر، در اثر تورم جهانی ناشی از همه گیری کرونا درچین ،امریکا و اغلب کشورهای صنعتی جهان و در پی آن تعطیلی یا کندی روند تولید کارخانجات و صنایع بزرگ، همگی موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی و پایه که به کامودیتیها معروفند شده است و رشد قیمت کالاها بیشتر از رشد ارز کشورها،طلا،مواد پتروشیمی،مواد غذایی یا فلزات و غیره بوده است. به نوعی کالا سرمایه بهتری برای حفظ ارزش پول در دنیا شد. کشور ما نیز به عنوان عضوی از جامعه جهانی از این قضیه مستثنی نبوده است.

پر واضح است که یک فعال بازار لوازم یدکی خودرو هم شاید نتوانسته چنین چیزی را پیش بینی کند، چون گرایش ذاتی اغلب ما  به داشتن و ذخیره ارز،طلا،سکه و یا ملک به عنوان سرمایه قابل تبدیل و سودآور است و احتمالا حتی در صنف خودمان هم به فکر حفظ ارزش پولمان در برابر تورم بوسیله ذخیره کردن یا خرید کالایی که میفروشیم نباشیم!!

 

خرید توپی چرخ جلو پیکان

 

به عنوان مثال اگر شما افزایش قیمت یک کالای تولید داخل نظیر یکی از قطعات لوازم یدکی را در یکسال اخیر با افزایش قیمت طلا ،ارز یا سهام و ملک مقایسه کنید، در می یابید که در تورم اخیر افزایش قیمت چشمگیرتری داشته است.

حالا اگر ما یک فعال بازار لوازم یدکی یا سایر بازارهای کالایی بوده باشیم یقینا سود حاصل از سرمایه گذاری ما در بازار کالایی خیلی بیشتر از سایر بازارهای رقیب بوده است و شاید اگر کسی یکسال قبل کسی به ما توصیه به خرید دیسک ترمز پراید را به جای سکه می نمود، احتمالا به او میخندیدیم.

البته این موضوع قابل کتمان نیست که دیسک پراید مانند سکه و ارز نقدپذیری بالایی ندارد و همه مردم هم نمیتوانند از آن به عنوان سرمایه استفاده کنند، زیرا ساز و کار فروش آن برای مرم عادی جامعه محیا نیست.

ولی یک فروشنده لوازم یدکی و توزیع کننده لوازم جلوبندی که دارای شبکه توزیع است چطور؟!!

پر واضح است که یک فعال بازار لوازم یدکی خودرو هم شاید نتوانسته چنین چیزی را پیش بینی کند، چون گرایش ذاتی اغلب ما  به داشتن و ذخیره ارز،طلا،سکه و یا ملک به عنوان سرمایه قابل تبدیل و سودآور است و احتمالا حتی در صنف خودمان هم به فکر حفظ ارزش پولمان در برابر تورم بوسیله ذخیره کردن یا خرید کالایی که میفروشیم نباشیم!!

البته توصیه اقتصاددانان همیشه به تشکیل سبد دارایی متنوع از اقلام مختلف سرمایه ای بوده است که منطقی هم بنظر میرسد.

ولی یک سرمایه گذار باهوش فرصتها را با کمی تحمل ریسک شناسایی نموده و از آن بهره میبرد.

نظرات
ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع کنید بستن فرم نظرات