بسته
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
جستجو
برگشت به فهرست مقالات

سیستم های گرمایش و تهویه اتومبیل چگونه کار می‌کنند

اتومبیل های مدرن به گونه ای طراحی شده اند که از طریق هوای تازه جریان مداوم داشته باشند و فضای داخلی را حتی با پنجره های بسته نیز دلپذیر نگه دارند. هوای ورودی را می توان با موتور گرم کرد تا شیشه ها از مه و فضای داخلی ماشین در دمای انتخاب شده پاک شوند.

جریان هوا

هوا در جلوی اتومبیل وارد یک مجرای بزرگ می شود ، طوری قرار می گیرد که وقتی ماشین در حال حرکت است ، نقطه ورود در یک منطقه با فشار بالا قرار گرفته و هوا مجبور می شود وارد شود. از آنجا به بخاری می رود ، در صورت لزوم آن را گرم می کند. یکی دیگر از نقاط مشترک ورود به سیستم ، از طریق شبکه های درب بالای درپوش است.

هوا از طریق چاه های جلوی پا و از طریق دریچه های روی داشبورد وارد فضای داخلی خودرو می شود . دریچه ها را می توان به گونه ای تنظیم کرد که به صورت سرنشینان صندلی جلو باشد.

در بعضی از اتومبیل ها همچنین مجاری به قسمت صندلی عقب تعبیه شده است.

شکاف هایی در تاقچه پایین شیشه جلو اتومبیل - و در اتومبیل های بعدی در کنار شیشه های جلو - اجازه می دهد تا جریان هوای گرم به شیشه منتقل شود تا از مه گرفتن جلوگیری کند.

در اتومبیل های بعدی ، تمام نقاط ورودی دارای فلپ برای باز و بسته شدن آنها در صورت لزوم هستند.

در عقب دریچه های خروجی به بیرون وجود دارد. آنها هنگام حرکت ماشین در منطقه ای با فشار کم قرار دارند و بنابراین هوا را استخراج می کنند ، بنابراین جریان مداوم ایجاد می کنند.

بخاری

در یک اتومبیل خنک کننده آب ، پوشش بخاری شامل یک ماتریس - یک رادیاتور کوچک - است که از طریق یک شلنگ آب گرم را از موتور می گیرد .

هوای ورودی از ماتریس گرم شده با آب عبور کرده و گرم می شود.

یک فن الکتریکی نیز وجود دارد که می تواند در هنگام ایستادن ماشین یا هنگام تهویه اضافی ، هوا را از طریق سیستم روشن کند.

فن را می توان متناسب با نیاز تنظیم کرد تا در سرعت های مختلف کار کند.

 دو روش برای کنترل گرما

 

سیستم گرمایش دریچه آب                          

 

 

سیستم گرمایش مخلوط هوا                           


در بخاری که توسط دریچه آب کار می کند ، تمام هوا از ماتریس عبور می کند. دمای ماتریس با تنظیم میزان آب گرم عبور داده شده از آن کنترل می شود.

سیستم گرمایش دریچه آب

در بخاری که توسط دریچه آب کار می کند ، تمام هوا از ماتریس عبور می کند. دمای ماتریس با تنظیم میزان آب گرم عبور داده شده از آن کنترل می شود.

سیستم گرمایش مخلوط هوا

در بخاری مخلوط هوا ، ماتریس در دمای ثابت است - با باز و بسته شدن فلپ های کنترل شده دما ، هوای گرم حاصل از آن با هوای سرد مخلوط می شود.

دمایی که هوا به آن گرم می شود یا توسط یک شیر آب یا یک سیستم مخلوط هوا کنترل می شود. نوع شیر آب عمدتا در اتومبیل های قبلی یافت می شود.

کنترل دما روی داشبورد با یک شیر کار می کند که آب گرم یا بیشتر را از طریق ماتریس کم یا زیاد می کند. تنظیم برای پاسخ دادن به تغییرات کند است و تنظیم دقیق آن دشوار است.

سیستم ترکیب هوا دارای ماتریسی است که دائماً گرم می شود. کنترل دما فلپ هایی را که هوای گرم شده را با هوای سرد از خارج مخلوط می کند باز و بسته می کند.

با استفاده از هر دو سیستم ممکن است فلپ اضافی وجود داشته باشد تا بتواند تأمین جداگانه هوای سرد به منافذ صورت را بپذیرد ، حتی در مواقعی که بقیه سیستم هوای گرم را تأمین می کند.

فلپ های کنترل کننده هوا در داخل جعبه بخاری ممکن است با دستگیره های کشویی روی صفحه کنترل ، که توسط کابل ها به فلپ ها متصل می شوند ، به صورت مکانیکی جابجا شوند.

ممکن است اتومبیل های گران قیمت دارای کنترل قدرت باشند که توسط خلا در منیفولد ورودی که بر روی دیافراگم عمل می کند مانند یک سروو ترمز قدرت کار می کند ماشین های خنک کننده هوا

در اتومبیل هایی که دارای موتور خنک کننده هوا هستند ، می توان هوا را برای بخاری داخلی با مجرای قرار دادن آن در اطراف باله ها روی منیفولد گرم اگزوز گرم کرد .

هوای گرم شده توسط یک سیستم مخلوط کننده هوا از جمله یک شیر حساس به گرما که دما را ثابت و در سطح مطلوبی برای سرنشینان نگه می دارد ، در دمای مناسب مخلوط می شود.

در صورت لزوم ، هوا ممکن است توسط یک مبدل حرارتی بنزین سوز الکتریکی گرم شود .

جهت مشاهده مشخصات، قیمت و خرید قطعات جلوبندی اصلی و با دوام شرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران - لاهیجان ، بر روی لینک داده شده کلیک نمائید.

نظرات
ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع کنید بستن فرم نظرات