بسته
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
جستجو
برگشت به فهرست مقالات

دلایل لرزش خودرو در هنگام رانندگی کدامند؟

طبیعی است که به لطف چرخش میل لنگ ، دنده های انتقال قدرت و سایر قطعات متحرک در موتور شما ، در هنگام رانندگی لرزش کمی داشته باشید. اما ، وقتی این لرزش های ملایم بیشتر احساس لرزیدن می کنند ، وقت آن است که دلایل آن را بررسی کنیم.

چگونه ماشین خود را از نظر لرزش بررسی کنیم

رایج ترین دلایل لرزش بیش از حد اتومبیل شما ، مشکل لاستیک ، چرخ ، ترمز ، فرمان ، سیستم تعلیق ، محور یا موتور است. به نظر می رسد دلایل زیادی دارد ، اینطور نیست؟ نگران نباش ما به نوبت به هر یک نگاه خواهیم کرد تا ببینیم مشکلات احتمالی می تواند وجود داشته باشد.

ابتدا سعی کنید مشخص کنید که ارتعاشات از کجا ناشی می شوند و چه زمانی شروع می شوند. آیا ارتعاشات فقط هنگام روشن کردن و شتاب دادن ماشین قابل توجه هستند؟ آیا فقط هنگام چرخش و ترمزگیری آنها اتفاق می افتد؟ آیا فقط وقتی با سرعت بالا رانندگی می کنید اتفاق می افتد؟ یا شاید با شتاب گرفتن شدت آنها افزایش یابد؟

اکنون می دانید که چه زمانی ارتعاشات شروع می شود ، بیایید به دلایل احتمالی لرزش نگاه کنیم.

لاستیک

متداول ترین دلیل لرزش اتومبیل شما به دلیل وجود مشکل در لاستیک است. این مشکلات عبارتند از:

  • لاستیک خارج از تعادل

اگر مشاهده کردید که لرزش در سرعت های پایین کم است ، اما با شتاب گرفتن تا 90 کیلومتر در ساعت شدت می گیرد ، این یک تغییر خوب به دلیل عدم تعادل لاستیک های شما است. ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا دلیل اصلی لرزش بیش از حد این است ، جستجوی لکه های صاف روی لاستیک است. بسته به میزان خسارت وارده ، شما ممکن است به راحتی با تعادل دوباره لاستیک های خود مشکل را حل کنید. اما اگر خسارت زیادی وارد شود ، باید لاستیک ها را تعویض کنید.

  • لاستیک کم باد

لاستیک های کم باد می تواند باعث لرزش بیش از حد اتومبیل شما هنگام رانندگی با سرعت بیشتر شود. اگر روی لاستیک های خود هیچ لکه صافی پیدا نکردید ، بهتر است فشار هوا را مطابق با توصیه های کتابچه راهنمای خود بررسی کنید. لاستیک های کم باد باعث از بین رفتن لاستیک های شما می شود.

  • ساییدگی ناهموار لاستیک

در اثر خطرات مختلف جاده ، لاستیک ها به راحتی از ردیف خارج می شوند. این باعث می شود که آنها ناهموار بپوشند ، مثلاً حجامت (سطح موج دار روی نخ تایر) یا سایش بیش از حد در یک طرف. با بررسی لاستیک و آسیب دیدگی و تعویض و / یا تنظیم مجدد لاستیک ، این مسئله حل می شود (بستگی به میزان خرابی لاستیک دارد).

  • نقص لاستیک

یک تایر خارج از دور (یعنی بد شل) ، یا لاستیکی که آج یا تسمه های داخلی از بدنه تایر جدا شده است ، می تواند باعث لرزش ماشین شما در سرعت های پایین (زیر 30 کیلومتر در ساعت) شود. اگرچه این نوع مشکلات می تواند به دلیل نقص در تولید باشد ، اما همچنین می تواند ناشی از خطرات شدید جاده ای باشد.

  • لاستیک فرسوده یا کچلی

اگر لاستیک های شما آج کم باشد یا اصلاً آج نداشته باشد ، اتومبیل شما از ضعف کششی ضعیف ، توانایی توقف محدود و کاهش قدرت در پیچ خواهد بود. در شرایط نامناسب آب و هوایی نیز در حال لغزش خواهید بود. لرزش هشدار اضافی است که شما نیاز به تعویض لاستیک خود دارید.

  • رینگ ماشین

یکی دیگر از دلایل احتمالی مربوط به لاستیک ، رینگ های شما است. این می تواند ناشی از رانندگی خشن یا برخورد با دست اندازهای بزرگ یا چاله ها باشد ، باعث خم شدن رینگ ها شود و به لاستیک آسیب برساند.

  • لاستیک با مقاومت غلتک پایین

این نوع تایرها که به عنوان لاستیک های کم مشخصات نیز شناخته می شوند ، به طور فزاینده ای در اتومبیل های هیبریدی و EV رایج هستند زیرا باعث کاهش کشش و مقاومت می شوند و باعث افزایش اعتبارات زیست محیطی می شوند. با این وجود ، آنها سخت تر از بیشتر رانندگان هستند و راحتی رانندگی کمتری دارند زیرا بسیاری از نقص های جاده را جذب نمی کنند. این بدان معناست که اگر اتومبیل شما لاستیک با مقاومت غلتک پایین دارد ، دلیل لرزش ها می تواند باشد ، اما بهتر است سایر علل احتمالی را بررسی کنید.

چرخ ها

بعد از بررسی لاستیک ، توجه خود را به چرخهای خود معطوف کنید. ارتعاشات می تواند به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • چرخهای نامتعادل

اگر بدون آسیب رساندن به لاستیک خود به یک گودال عمیق یا کم حاشیه برخورد کرده اید ، باز هم احتمال آسیب دیدن چرخ های شما وجود دارد و باعث عدم تعادل آنها می شود. متأسفانه تشخیص این مسئله توسط خود شما دشوار است ، بنابراین اگر فکر می کنید این دلیل لرزش های اتومبیل شماست ، بهتر است با یک مکانیک واجد شرایط صحبت کنید.

  • چرخ های خم یا خراب

چاله های عمیق و سایر خطرات جاده ای می توانند چرخ های شما را خم کرده و یا آسیب ببینند و باعث لرزش بیش از حد خودرو شما شود. برای تشخیص صحیح این مسئله ، باید از دستگاه تعادل چرخ استفاده کنید که به شما امکان تعمیر چرخ را امکان پذیر می کند یا نیاز به تعویض آن دارید.

  • فرار چرخ

این با یک نشانگر شماره گیری اندازه گیری می شود و به هر انحرافی از چرخش کاملاً دایره ای هنگام چرخش اشاره دارد. بسته به اندازه گیری ها ، ساده ترین راه حل اغلب یک چرخ جدید است.

  • بلبرینگهای چرخ

اگر لرزش را از طریق فرمان خود احساس می کنید ، احتمال فرسوده یا خراب شدن بلبرینگ چرخ شما بسیار زیاد است. در حالی که یاتاقان های چرخ معمولاً طول عمر ماشین شما را دارند ، اما این همیشه صدق نمی کند ، مخصوصاً اگر مرتباً از جاده خارج می شوید ، مسافت پیموده شده زیادی دارید یا سبک رانندگی سختی دارید

ترمز

اگر ارتعاشات به دلیل مشکلی در چرخ یا لاستیک شما نیست ، بهتر است ترمز خود را بررسی کنید. برخی از قطعات برای بررسی عبارتند از:

  • روتور / دیسک ترمز

اگر دیسک های ترمز ضخامت آنها تغییراتی داشته باشد ، همچنین به عنوان دور زدن بیش از حد یا خارج از دور بودن شناخته می شود ، باعث لرزش ماشین شما هنگام ترمز می شود. هنگام فشار دادن روی پدال ترمز نیز می توانید احساس لرزش کنید. دیسک ترمز به دلیل ساییدگی و پارگی زیاد ممکن است به این شکل تاب بخورد. به عبارت دیگر ، دیسک ترمز از میزان توقف بیشتر و سنگین تر از حدی است که دیسک ترمز خاص از عهده آن برمی آید.

  • کولیس

همچنین گیر افتادن کالیبرهای ترمز بر روی دیسک ترمز امکان پذیر است. وقتی این اتفاق می افتد ، وقتی بیش از 70 کیلومتر در ساعت رانندگی می کنید ، متوجه لرزش از طریق فرمان می شوید و هنگام توقف بوی سوزش می دهید.

  • درام ترمز

درست مثل دیسک های ترمز ، درام های ترمز نیز می توانند دور از دور باشند. هنگام فشار دادن پدال ترمز ، همراه با صدای خراشیدن یا جیغ زدن ، لرزش های اضافی را احساس خواهید کرد.

فرمان

مکان بعدی برای بررسی سیستم فرمان است. ارتعاشات می تواند به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • اجزای شل

با گذشت زمان ، قسمتهای زیادی از فرمان شما فرسوده می شوند و باعث می شوند فرمان شما کمتر از آنچه که باید پاسخ دهد. بیشتر از کجا متوجه ارتعاشات می شوید؟ اگر هنگام رانندگی مستقیم فرمان شما خوب است ، اما هنگامی که دور منحنی می چرخید ، می لرزد ، نشان دهنده وجود مشکلی در فرسودگی انتهای میله های کراوات است. با این حال ، اگر فرمان شما هنگام رانندگی مستقیم لرزیده اما هنگام چرخش نه ، این بدان معنی است که شما باید مفصل های توپی خود را تعویض کنید.

  • فرمان برقی

فرمان برقی دلیل احتمالی دیگر برای لرزش فرمان شما هنگام پیچیدن در گوشه ای است ، اما نه هنگام رانندگی در جاده مستقیم. برای بررسی علت این امر ، آیا نشتی فرمان برقی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که مخزن شما به اندازه کافی مایع فرمان فرمان دارد.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق به سیستم فرمان متصل است ، بنابراین مرحله بعدی منطقی است. دلایل احتمالی ارتعاشات عبارتند از:

  • خارج از هم ترازی

رانندگی در حاشیه یا چاله ها همچنین می تواند باعث شود سیستم تعلیق شما از ردیف خارج شود. یک علامت این لرزش هایی است که با سرعت های مختلف احساس می شوند.

  • اجزای شل

اگر متوجه شدید که اتومبیل شما در سرعت های خاصی لرزیده است ، اما نه هر بار که با این سرعت رانندگی می کنید ، احتمال لرزش ناشی از شل شدن قطعات تعلیق یا یاتاقان است . ممکن است متوجه شوید که در صورت برخورد با دست انداز جاده ، ارتعاشات افزایش می یابد و تا زمانی که ماشین را متوقف نکنید ادامه می یابد. قطعاً باید بررسی شود که تمام اجزای سیستم تعلیق شما به درستی متصل شده اند.

  • اجزای فرسوده

اجزای فرسوده ، مانند اتصالات توپی و بوش بازو ، می توانند باعث ایجاد لرزش در سرعت های بالا و هنگام ترمز شوند. در این حالت ، ارتعاشات هشداری است که شما باید سیستم تعلیق خود را بررسی و نگهداری کرده و هرگونه اجزای فرسوده را جایگزین کنید.

محور

آخرین قسمت ماشین که باید قبل از رسیدن به موتور بررسی کنیم ، محور است. سه قسمت وجود دارد که باید به عنوان علت ارتعاشات بررسی شود:

  • محور خم شده

همانطور که دیدیم ، رانندگی در چاله می تواند صدمات زیادی به ماشین شما وارد کند که بلافاصله قابل مشاهده نیست. یکی دیگر از عوارض احتمالی ناشی از گودال ، محور خم است. اگر محور شما خم شود ، سرعت رانندگی شما با افزایش شدت می لرزد.

  • میل بادامک آسیب دیده

هنگام انتقال قدرت موتور به محورهای عقب و چرخ ها در وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب (یا محورها و چرخ های جلو در وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو) ، یک پیشرانه محرک به سرعت می چرخد. اگر این حالت خم شود ، می تواند باعث لرزش چشمگیری شود.

  • مفاصل با سرعت ثابت (CV) فرسوده

اتصالات CV پوشش های لاستیکی ، آکاردئونی مانند (چکمه) در اطراف انتهای محورهای محرک است که در صورت پاره شدن می تواند باعث ایجاد لرزش شود و به خاک ، گرد و غبار و آلودگی جاده وارد شده و به مفاصل آسیب برساند. اگر این اتفاق در اتومبیل چرخ جلو رخ دهد ، باید محورهای محرک را تعویض کنید.

موتور

آخرین قسمت اتومبیل شما برای بررسی موتور است. تعدادی از قطعات وجود دارد که می تواند باعث ایجاد لرزش شود ، از جمله:

  • شمع ها

شمع های فرسوده یا کثیف باعث می شوند موتور اتومبیل بنزینی در یک یا چند سیلندر دچار اختلال شود ، این امر باعث لرزش هنگام بیکاری ماشین یا سرعت کار می شود. ساده ترین راه حل این است که شمع های خود را تعویض کنید و سیم کشی مربوط را بررسی کنید.

  • فیلترهای هوا و سوخت و میزان مصرف

لرزش موتور همچنین می تواند به دلیل سیستم های هوا و سوخت باشد. گاهی اوقات فقط به تغییرات جزئی در سیستم مصرف سوخت نیاز دارد ، به عنوان مثال تنظیم دور در کاربراتور یا تمیز کردن سیستم مصرف سوخت ، تا مشکل حل شود.

فیلترهای هوا و سوخت نیز باید بررسی شوند. یک فیلتر هوای مسدود ، کثیف یا آسیب دیده ، اکسیژن رسانی موجود در فرآیند احتراق را کاهش می دهد و میزان سوخت موجود را کاهش می دهد زیرا جریان سوخت به میزان هوای ورودی مربوط می شود. این منجر به لرزش موتور شما به دلیل کمبود هوا و سوخت در موتور می شود. گرفتگی فیلتر سوخت باعث می شود ماشین شما به روشی مشابه عمل کند.

  • شلنگ های شل یا قطع شده

اگر هر یک از چندین شیلنگ اتومبیل شما - حامل مخلوط سوخت هوا ، مایع خنک کننده رادیاتور ، خلاuum و غیره - ترک خورده ، خراب ، شل یا قطع شده باشد ، به این معنی است که موتور شما آنچه را که برای کارکرد صحیح نیاز دارد دریافت نمی کند. این امر باعث می شود که ماشین شما دچار لرزش ، سوire استفاده یا خاموش شدن شود. با تعویض هر خرطومی خراب و بررسی ایمن تمام اتصالات شلنگ ، می توان به راحتی آن را حل کرد.

  • موتورهای خراب

پایه های موتور بین موتور و بدنه اتومبیل قرار دارند و ضمن اینکه موتور شما را به ماشین متصل می کنند ، ارتعاشات موتور را جذب می کنند. اگر هر یک از پایه های موتور شما خراب باشد ، هر زمان که موتور روشن است ، لرزش های موتور را در اتومبیل خود احساس خواهید کرد ، اما وقتی موتور به راحتی سکوت می کند ، ارتعاشات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. تنها راه حل برای این مسئله تعویض پایه های موتور است.

  • تسمه تایم معیوب

تسمه تایم هماهنگی شیرهای ورودی و خروجی شما را با حرکت پیستون های شما تضمین می کند. هر مشکلی در آن وجود دارد ، یا سایر لوازم جانبی تسمه محور ، این کالیبراسیون دقیق را از بین می برد و باعث لرزش موتور شما می شود. تعویض تسمه تایم اگر فرسوده و خراب باشد ، مشکل را برطرف می کند.


جهت مشاهده مشخصات، قیمت و خرید قطعات جلوبندی اصل محصول شرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران - لاهیجان ، بر روی لینک داده شده کلیک نمائید.

نظرات
ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع کنید بستن فرم نظرات