بسته
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
جستجو
برگشت به فهرست مقالات

آشنایی با اجزا سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

اگر در زمینه خودرو کمی اطلاعات داشته باشید و یا مدتی است که به رانندگی مشغول هستید، حتما تاکنون عبارت جلوبندی خودرو را شنیده اید. اما منظور از عبارت جلوبندی خودرو چیست و دقیقا به کدام قسمت خودرو اشاره دارد؟ اهمیت این بخش از خودرو زمانی افزایش پیدا می کند که بدانید معمولا خودروهایی که از ناحیه جلوبندی دچار مشکل می شوند مشتری چندانی ندارند و این قسمت از خودرو آنقدر مهم است که حتی مراکزی برای تعمیر تخصصی آن به نام جلوبندی سازی نیز وجود دارد. با ما در ادامه همراه باشید تا در رابطه با جلوبندی خودرو بیشتر صحبت کرده و علاوه بر معرفی قسمت های مختلف آن، به بررسی علائم خرابی آن نیز بپردازیم.

جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو چیست؟

 

جلوبندی خودرو به قسمت جلو و زیرین خودرو گفته می شود که یکی از وظایف آن ایجاد راحتی رانندگی و تعلیق خودرو در هنگام حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار می باشد. تفاوت سیستم تعلیق خودرو با جلوبندی خودرو در این است که سیستم تعلیق شامل کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو نیز می شود اما جلوبندی تنها به قسمت جلوی خودرو اشاره داشته و شامل فرمان و میل فرمان نیز می گردد.

از آنجا که چرخ های جلو، نقش هدایت خودرو را به طرفین نیز بازی می کنند، در نتیجه اهمیت سیستم تعلیق خودرو در جلو بسیار بیشتر از عقب خودرو می باشد از این رو به این قسمت که شامل سیستم فرمان خودرو نیز می شود، به طور جداگانه، جلوبندی خودرو گفته می شود. در تصویر زیر، جلوبندی خودرو و متعلقات آن مشاهده می شود و می توان به طور دقیق قسمتی از خودرو را که به آن جلوبندی گفته می شود را مشاهده نمود.

جلوبندی خودرو از قطعات مختلف و بسیاری تشکیل می شود که عدم هماهنگی و یا ایجاد خرابی در هر کدام از این قطعات موجب ایجاد اشکالاتی در حین رانندگی خواهد شد. این قطعات عبارتند از:

- سیستم فرمان
- سیستم تعلیق در جلو
اکسل
سیبک‌ها
- فنر و کمک فنرهای جلو
سگدست و شغالدست
طبق
میل تعادل یا میل موجگیر
- بلبرینگ و توپی چرخ
- سیستم چرخ ها
رام

جلوبندی خودرو

 

علائم خرابی جلوبندی خودرو؟

 

همانطور که اشاره شد، جلوبندی خودرو نقش مستقیمی در تعادل خودرو در هنگام حرکت و تردد از سطوح ناهموار بازی می کند. در نتیجه به محض اینکه این قسمت از خودرو دچار مشکل شود، راننده با کمی دقت می تواند تشخیص دهد که در تعادل و هندلینگ خودرو مشکلی به وجود آمده است. از جمله علائمی که می توان آن ها را نشانه ای از خراب شدن جلوبندی یا وجود اشکال در یکی از قطعات آن در نظر گرفت در زیر معرفی شده اند.

- لرزش فرمان در سرعت های خاص که می تواند به دلیل بالانس نبودن چرخ ها یا وجود مشکل در سیبک ها نیز اتفاق بیفتد.
- ایجاد صداهای نامتعارف در هنگام عبور از موانع و دست اندازها که می تواند به دلیل خرابی در کمک فنرها و میل تعادل باشد.
- شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها به خصوص در هنگام دور زدن که معمولا در اثر خرابی در بلبرینگ چرخ ها می باشد.
- کشیده شدن فرمان به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه در مسیر مستقیم به وجود می آید.
- گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین نیز یکی دیگر از نشانه های علائم خرابی جلوبندی است.


این پنج علامت، جزو شایع ترین علائم خرابی جلوبندی هستند که معمولا در خودروها پیش می آیند. عدم توجه به این علائم و رفع نکردن آن ها می تواند در آینده موجب ایجاد خرابی بیشتری در خودروی شما گردد و در نتیجه خسارات سنگین تری را به شما اعمال کند. بنابراین توصیه می شود تا اینگونه مشکلات ریز و جزئی را سریعا حل کنید تا در آینده مجبور نباشید مبالغ هنگفتی را برای تعمیر جلوبندی خودروی خود بپردازید.

خرابی جلوبندی

جهت مشاهده مشخصات، قیمت و خرید لوازم جلوبندی اصل و با کیفیت از شرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران - لاهیجان ، بر روی لینک داده شده کلیک نمائید.

نظرات
ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع کنید بستن فرم نظرات