بسته
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
جستجو

توپی چرخ جلو پراید

کد محصول: ISP-21008
شماره قطعه شرکت تولیدکننده: SD001-33-061
353,100 تومان
375,000 تومان
توپی چرخ جلو پراید ، مناسب برای پراید ، پراید وانت ، پراید 111 ، پراید 132 ، پراید 131 ، پراید 141، پراید 151 ، پراید SE ، پراید EX و تیبا
availability: موجود است
+ -

توپی چرخ جلو پراید ، مناسب برای پراید ، پراید وانت ، پراید ۱۱۱ ، پراید ۱۳۲ ، پراید ۱۳۱ ، پراید ۱۴۱، پراید ۱۵۱ ، پراید SE ، پراید EX و تیبا

Front Wheel Hub Bearing Unit - Compatible with: Pride

- تولید تحت سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2000 و ISO/TS16949 مورد تایید شرکت DQS آلمان

- دارنده گرید A از شرکت‌های ساپکو و ایساکو

 

توپی چرخ چیست و به چه علت خراب می شود؟

توپی چرخ مکانیزمی است که چرخ دور آن می‌چرخد. چرخ روی توپی سوار می‌شود و بلبرینگ‌های آن در توپی جای می‌گیرند. در بعضی خودروها، سنسورهای سرعت هم به توپی چرخ متصل می‌شوند. بدون توپی چرخ، خودرو به خوبی حرکت نمی‌کند و عملکرد فرمان ضعیف می‌شود.


خرابی توپی چرخ ، عملکرد سیستم های تعلیق ، فرمان و ترمز خودرو را زیر سؤال می برد. اگر احساس می کنید که پدال ترمز خودروی شما بیش از حد پایین رفته است، باید به خرابی توپی چرخ خودرو شک کنید.



علائم خرابی توپی چرخ


شنیدن صدا از چرخ ها : شنیدن صداهای غیر عادی چون گیر کردن یک قطعه یا ضربه خوردن به آن از سمت چرخ، مربوط به بروز مشکل در سیستم چرخ هاست. این صداها زمانی تشدید می شود که خودرو سرعت می گیرد. اگر هنگام دور زدن نیز صدایی شبیه به تیک تیک می شنوید، این قطعه خراب شده است.  به طور کلی، شنیدن صداهای غیر معمول از سمت قطعات را جدی بگیرید.

لرزش فرمان: این مورد جزو همان نشانه هایی است که راننده را سر در گم می کند. لرزش فرمان، دلایل متفاوتی دارد که یکی از موارد آن، بروز اشکال در عملکرد توپی چرخ است.

عملکرد نامناسب ترمز: خرابی توپی چرخ از جمله عواملی است که بر کارکرد سیستم ترمز تأثیر می گذارد. در چنین مواقعی، ترمز به موقع نمی گیرد یا به اصطلاح می کشد.


شکستن بلبرینگ چرخ: اگر بلبرینگ های چرخ زود به زود از بین بروند، مشکل اصلی از توپی چرخ است.

علائم فوق ممکن است در خرابی هر یک از توپی چرخ های جلو یا عقب بروز کند، اما به طور کلی، خرابی توپی چرخ یا بلبرینگ آن در سیستم های مختلف خودرو با علائم زیر بروز می کند:

در سیستم ترمز باعث به اصطلاح دل زدن ترمز و پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز می شود.

در سیستم تعلیق باعث به وجود آمدن لرزش و صداهای غیر معمول می شود.

در سیستم هدایت و فرمان باعث عملکرد نامناسب فرمان و سر در گمی آن می شود.

در مواردی هم ممکن است چراغ ABS روشن و غربیلک فرمان سفت شود.


دلایل خرابی توپی چرخ

اگر از خرابی این قطعه مطمئن شدید، بهتر است هر چه سریع تر، دلایل بروز مشکل را بیابید و برطرف کنید. خرابی این قطعه و عملکرد نامناسب آن باعث افت کیفیت در عملکرد سیستم ترمز و سیستم فرمان می شود. عمده ترین مشکلات مربوط به این قطعه به شل شدن بلبرینگ ها، لقی و اشتباه بستن آن ها باز می گردد. عبور از ناهمواری ها با سرعت بالا، تیک آف کشیدن و افتادن در چاله های عمیق و برخورد ضربه های شدید به چرخ ها از جمله مواردی است که به این قطعه آسیب می زند. به یاد داشته باشید که بلبرینگ و رولبرینگ توپی چرخ باید تمامی نیروهای وارده بر سیستم چرخ را تحمل کنند. اگر این موارد به طور مکرر اتفاق بیفتند، محل قرارگیری بلبرینگ گشاد می شود و توپی چرخ را خراب می کنند.

لازم به ذکر است که بدانید در توپی چرخ عقب تعداد سرپیچ های هر توپی چرخ به طراحی آن بستگی دارد و باعث تمایز آن ها از همدیگر می شود؛ بنابراین توجه داشته باشید اگر این قطعه در خودروی شما خراب شد، قبل از تهیه مدل جدید، از تعداد سرپیچ‌های توپی چرخ خودروی خود مطمئن شوید ، چرا که اولین سؤالی که فروشنده لوازم یدکی از شما می پرسد، راجع به تعداد سرپیچ‌هاست.

 

مشخصات محصولات
برندشرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران- لاهیجان (ISPCO)
مناسب برایپراید
جنس قطعهفلز
آبکاریدارد
وزن قطعه0.6 کیلوگرم
محل نصبچرخ جلو
تعداد در بسته بندی اصلی12 عدد
تولید اصلی/مشابهقطعه اصلی، مورد استفاده در خط تولید
مقاومت مکانیکیدارد
مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیاییدارد

توپی سر کمک جلو یا بلبرینگ کف گرد بالای کمک، یکی از قطعات و اجزای سیستم تعلیق خودرو می باشد که به کمک فنر متصل شده و در قسمت بالای کمک‌ فنر پژو ۴۰۵ نصب می‌شود. هر خودرو دو عدد از این قطعه دارد، که یکی از آن‌ها در کمک فنر سمت راست و دیگری در کمک فنر سمت چپ قرار می‌گیرد. در صورتی که این قطعه وجود نداشته‌ باشد، تمام ضربات به اتاق خودرو منتقل شده و صدمات زیادی به خودرو وارد می‌شود.

زمانی که توپی سر کمک خراب شده باشد، صدای کوبیدن در کمک‌ فنرها شنیده می شود. این خرابی ممکن است موجب به لرزه درآمدن فرمان خودرو نیز شود. هنگامی که فرمان برمی گردد صدای قرچ و ساییدگی از یک سمت آن شنیده می‌شود. اگر این قطعه به اصطلاح گشاد کند موجب شل شدن پیچ و مهره‌های کمک فنر و در نهایت به صدا افتادن آن خواهد شد. کیفیت پایین این قطعه سبب ناتوانی در گرفتن ضربات می‌شود. خشک‌ شدن و ترک‌ خوردن سطوح این قطعه نیز از نشانه‌های خرابی بوده که باعث مختل شدن عملکرد آن خواهد شد. این قطعه از اهمیت خاصی برخوردار است در نتیجه کوچک‌ترین ایراد و یا خرابی در آن نه‌ تنها عملکرد کلی سیستم را دچار مشکل می‌کند بلکه به‌ مرور زمان به دیگر اجزاء و قطعات درگیر با آن آسیب جدی وارد می‌کند.

نوشتن نظر جدید بستن فرم نظرات
*
*
بد
عالی
تشکر
مرسی از سرویس خوبتون
مهمان
Avatar
| 11/02/1402 10:21 ب.ظ
آیا این نظر برای شما مفید بود؟ بله خیر (0/0)
کیفیت عالی قیمت به نسبت کیفیت مناسب
کیفیت عالی
قیمت به نسبت کیفیت مناسب
مهمان
Avatar
| 25/11/1400 12:56 ب.ظ
آیا این نظر برای شما مفید بود؟ بله خیر (1/0)
برچسب‌های محصول