بسته
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
جستجو
برگشت به فهرست مقالات

آشنایی با پلوس خودرو و نشانه های خرابی آن

پلوس خودرو و نشانه های خرابی آن 1


پلوس چیست؟

فرمان ماشینتان را تا انتهای یک سمت بچرخانید، و در همان حالت حرکت کنید. طی حرکت دورانی خودرو صدای تق تق می شنوید؟ از هر سمتی که صدا به گوش برسد، پلوس آن سمت خراب شده است و شنیدن صدا از هر دو طرف محور جلو یعنی پلوس هر دو طرف مشکل دارد.

پلوس یا «Axle Shaft» یکی از مهمترین قطعه ها در جلوبندی خودرو است که وظیفه ی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ ها را بر عهده دارد. در شکل فیزیکی، همان قطعه میله مانندی است که از داخل دیفرانسیل بیرون آمده و به چرخ ها متصل است اما در اصل اجزای آن شامل سر پلوس، میل پلوس، گردگیر پلوس، سه شاخه و خار نگهدارنده می شود.


دلایل خرابی پلوس ها

در واقع آسیب وارده به هر یک از اجزای پلوس موجب بروز صدای اضافی از ناحیه چرخ ها می شود اما بیشترین مورد خرابی که در پلوس دیده شده، پاره شدن گردگیرهای آن است. این قطعه ی قیف مانند که در انتهای پلوس قرار گرفته وظیفه جلوگیری از ورود یا برخورد گرد و خاک و یا سایر آلاینده ها و ذرات خارجی به سر پلوس را دارد بنابراین پارگی آن موجب وارد شدن صدمات جدی به سرپلوس و مفصل ها خواهد شد.

سایر مواردی که موجب خرابی پلوس می شود:

  • رها کردن سریع کلاج و ضربه های ناگهانی به خودرو
  • رانندگی با دنده اشتباهی
  • ترمزهای بی مورد و استفاده نادرست و مکرر از ترمز دستی
  • روشن کردن خودرو با هل دادن
  • بکسل کردن خودرو و یا وسیله‌ای سنگین تر از خودرو


 

نکات مهم در تعویض پلوس:

برای باز کردن مهره پلوس هرگز نباید از ترمز استفاده کرد.

قبل از جدا کردن پلوس از دیفرانسیل باید «واسکازین» گیربکس و دیفرانسیل آن را تخلیه کرد. واسکازین یا روغن دنده، روغنی با مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ دنده ها و متعلقاتشان در برابر فشارهای وارده محافظت می کند.

چنانچه نیاز به باز کردن و خارج کردن پلوس های هر دو سمت باشد، حتما می بایست در محل اتصال پلوس به دیفرانسیل یک شافت موقت قرار داد تا دنده های پلوس جا به جا نشوند.

موقع انجام تعمیرات باید مراقب بود که کاسه نمد آسیب نبیند چون منجر به روغن ریزی می شود.

جهت مشاهده مشخصات، قیمت و خرید انواع واشر و گردگیر پلوس تولید شرکت قطعات جلوبندی خودرو ایران - لاهیجان ، بر روی لینک داده شده کلیک نمائید.

نظرات
ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع کنید بستن فرم نظرات