بسته
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
جستجو
برگشت به فهرست مقالات

میل موجگیر یا میل تعادل چیست؟

میل موجگیر، میل تعادل و یا میل بالانس، میله‌ای چرخان با توزیع جرمی نامتقارن است  که در دو سر آن سیبک قرار دارد به نحوی که بدلیل شکل ساختمانی خاصی خود، در اثر نیروی گریز از مرکز، باعث ارتعاش خود خواسته با اختلاف فاز نسبت به ارتعاش میل لنگ می‌شود که این امر موجب میرایی ارتعاشات تولید شده در بخش هایی از موتور که در آن‌ها سامانه لرزه‌گیر مجزایی وجود ندارد خواهد شد.

میل تعادل، نیروی دوران خود را از طریق چرخ دنده درگیر متصل به چرخ دنده سر میل لنگ تامین می‌کند. از اینرو عدم دقت لازم در تایمینگ چرخ دنده سر میل تعادل و یا ساییدگی دنده ها در این قسمت ها باعث تشدید و ارتعاش زیاد بدنه موتور خواهد شد.

میل موجگیر، میل تعادل و یا میل بالانس

میل موجگیر یا میل تعادل، سیستم تعلیق سمت چپ و راست خودرو را به یکدیگر متصل کرده و ارتعاشات ریز و کوچک را دریافت می کند. سپس این ارتعاشات را بین هر دو طرف تقسیم کرده و موجب می شود خودرو حرکت نرم تری داشته باشد. این قطعه با لاستیک چاکدار در یک سطح و معمولا بین دو طبق پایین قرار می گیرد. بطور کلی میل موجگیر وظیفه کنترل تکان های اتاق خودرو در هنگام دور زدن، پیچیدن و در سطوح ناهموار را برعهده دارد و از گیج شدن جلوبندی خودرو جلوگیری می کند. در مواقعی که تنها یک چرخ در دست انداز می افتد میل موجگیر، نقش خود را ایفا می کند و هنگامی که خودرو در جاده هموار و در امتداد مستقیم در حرکت می باشد، وجود این قطعه تاثیر چندانی ندارد.

هنگامی که خودرو در حال پیچیدن است میل موجگیر نیروی کششی اتاق را به سمت بیرون پیچ متمایل می کند سپس طبق ها را به طرف پایین کشیده و در سمت مخالف حرکت می کند و میل موج را چرخانده و با مقاومت میل موجگیر رو به رو می شود، این عمل موجب می گردد به طبق ها فشار وارد شده و سیستم تعلیق سفت شود و مانع کشش و کج شدن اتاق خودرو در پیج ها و سطوح ناهموار می شود.

زمانی که میل موجگیر یا میل تعادل خراب شده باشد در خودرو ناسازگاری دیده شده و خودرو به اصطلاح گیج می شود و به صدا می افتد. با توجه به اینکه این قطعه از قطعات جلوبندی خودرو بوده، کیفیت ضعیف و عملکرد نامناسب آن ممکن است به سایر قطعات جلوبندی نیز آسیب برساند. به علاوه انتخاب قطعه باکیفیت و دارای گارانتی موجب افزایش ایمنی سرنشینان خودرو می شود.

میل موجگیر، میل تعادل و یا میل بالانس پژو 405

این قطعه بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت مارپیچی کمک می کند. این میله که معمولا یک میله فولادی است و در دو سر خود دارای بوش است که معمولاً زیر کاپوت وصل شده و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند. در خودروهایی که از سیستم تعلیق مستقل بهره می برند، این میله در زیر بازوها نصب می شود. بسیاری از خودروهای امروزی، در قسمت جلو دارای میل موجگیر هستند.

سیستم تعلیق یا Suspension به هر چیزی گفته می‌شود که بین چرخ‌ها و بدنه قرار می‌گیرد و حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم و هموار تبدیل می‌کند. درواقع، سیستم تعلیق کاری می‌کند که وقتی چرخ‌ها مسیری پرتلاطم را طی می‌کنند، بدنه حداقل تکان و نوسان را داشته باشد و راحتی سرنشین حفظ شود.

در زمان حرکت خودرو در پیچ های شدید گشتاوری به بدنه و دیگر قطعات سیستم تعلیق ایجاد می شود که در این حالت میله موجگیر وارد عمل شده و با ایجاد گشتاوری در جهت مخالف گشتاور ایجاد شده از سرنگونی خودرو جلوگیری می کند. این عمل همچنین باعث افزایش ایمنی و آسایش سرنشینان خودرو نیز می شود. این قطعه کمک می کند تا حد امکان تماس میان لاستیک خودرو با سطح جاده در پیچ های تند قطع نشود.

با وجودی که برخی خودروسازان در طراحی محصولات خود، لاستیک ها را با زاویه ای اندک نسبت به سطح جاده نصب می کنند تا پایداری خودرو را افزایش دهند اما در شرایطی که پیچ تندتر یا سرعت حرکت در پیچ بیشتر از مقدار معینی باشد این میله موجگیر است که به کمک خودرو و سرنشینان آن می آید تا از واژگونی خودرو جلوگیری کند.

در برخی از خودروها لاستیک ها به صورت استاندارد با زاویه ی اندکی نسبت به سطح جاده نصب می شوند تا در پیچ ها، پایداری خودرو بیشتر شده و به نوعی گشتاور پیچ جبران شود. با این وجود در شرایط بحرانی، مایل بودن چرخ ها هم کمک چندانی برای جلوگیری از واژگونی خودرو نمی کنند و اینجاست که اهمیت نصب میله تعادل بیش از پیش آشکار می شود.

میل تعادل معمولا بین دو طبق پایین خودرو نصب می شود و زمانی که خودرو پیچی را طی می کند و اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود طبق های پایین در جهت مخالف حرکت می کنند و میله موج گیر را می پیچانند اما میله موج گیر در برابر پیچش مقاومت می کند. این عمل سبب سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو می شود، در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می شود یا غلتش پیدا می کند.

جهت مشاهده مشخصات، قیمت و خرید میل موجگیر شرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران - لاهیجان ، بر روی لینک داده شده کلیک نمائید.

نظرات
ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع کنید بستن فرم نظرات